Kunne du tænke dig at blive ekspert i offentlig administration? Og drømmer du samtidig om et arbejde, som har stor politisk og mediemæssig interesse? Så har du nu muligheden for at blive en af Udlændingestyrelsens nye kontorelever med start pr. 1. september 2023.
Vi tilbyder en 2-årig kontoruddannelse med afsæt i et elevforløb, som vi planlægger individuelt for dig. Vi sørger for grundig oplæring, så du har de bedste forudsætninger for at op- eller udbygge din værktøjskasse inden for offentlig administration.
Som kontorelev i Udlændingestyrelsen bliver du oplært i en vifte af jobfunktioner i flere forskellige kontorer, så du får en bred uddannelsesprofil. Vi har fokus på din læring og faglige udvikling og dine praktikkontorer sikrer, at du bliver mødt af dygtige oplæringsansvarlige, som står klar til at hjælpe dig med faglig sparring.
Som arbejdsgiver støtter vi op om din deltagelse i interne kurser, valgfag via skolen og en arbejdsgiverbetalt studietur til Bruxelles. Vi kan garantere, at du får rig mulighed for, at anvende al den viden du løbende tilegner dig på skoleforløbene, i din opgavevaretagelse.
”Når du er elev i Udlændingestyrelsen, får du hurtigt en følelse af at være en del af flokken, og der gives god plads til, at du kan komme ordentlig ind i de forskellige arbejdsgange i dit eget tempo. Du har mulighed for at være nysgerrig, og selvom der lægges stor vægt på det faglige, så er der også massere af plads til det sociale. De fleste kontorer har fx en ugentlig dag, hvor man mødes en halv time og spiser morgenmad sammen.” - Mille, kontorelev i Udlændingestyrelsen.
Du kommer til at have arbejdssted på Udlændingestyrelsens hoveddomicil lige ved Næstved station. Vi bor i en ny og lys bygning med en stor tagterasse, som vi jævnligt bruger, når vejret tillader det. Derudover tilbyder vi fleksible arbejdstider, gratis parkering, en god kantineordning og en række sociale arrangementer, fx fredagsbare, julefrokoster, sommerfester, kontordage mv.
Udlændingestyrelsen er en styrelse under Udlændinge- og Integrationsministeriet, som behandler sager om udlændinges ret til besøg og ophold i Danmark. Det omfatter blandt andet sager om familiesammenføring, visum, asyl, permanent ophold mv.
Vores daglige arbejde er meningsfuldt, og det har stor samfundsmæssig betydning. Vores opgaver påvirkes af omverdenen, og der er stor politisk og mediemæssig interesse for området.
Din arbejdsdag vil have en god blanding af både nye udfordringer og daglige faste opgaver. Eksempler på dine kommende opgaver kan være:
Du bliver en del af et stærkt fællesskab, hvor tonen er uformel, og viden er noget, vi deler. Desuden vil du indgå i et større elevnetværk på tværs af hele Udlændinge- og Integrationsministeriet, der løbende arrangerer elevarrangementer.
”Jeg oplever Udlændingestyrelsen som en super fed arbejdsplads og et rigtig godt sted at være elev. Man får opbygget et bredt netværk, netop fordi man er i praktik i flere kontorer, hvor man møder mange nye mennesker, samtidig med at man får lov til at sidde med forskellige arbejdsopgaver. Man får på den måde prøvet af, om man interesserer sig mest for den direkte borgerkontakt eller den mere sagsbehandlende del. Uanset set hvad, kommer man aldrig til at kede sig!” - Julie, kontorelev i Udlændingestyrelsen.
Du interesserer dig for offentlig administration og har lyst til at blive en del af et politisk miljø, hvor læringskurven er stejl.
Vi er på udkig efter dig, der er:
For at kunne søge stillingen skal du, inden du starter dit uddannelsesforløb hos os, have gennemført én af følgende grunduddannelser:
Hvis du er over 25 år, skal du indhente en opdateret realkompetencevurdering hos studievejlederen på en handelsskole. Realkompetencevurderingen skal du vedhæfte i din ansøgning, når du søger stillingen.
Du ansættes som udgangspunkt til en 2-årig kontoruddannelse. I løbet af de to år vil du have ca. 15 ugers skoleophold.
Du ansættes i Udlændinge- og Integrationsministeriets koncern efter overenskomst mellem Skatteministeriet og HK-Stat.
Politiets Efterretningstjeneste vil gennemføre et sikkerhedstjek af din person, så vi i Udlændinge- og Integrationsministeriet kan vurdere, om du er egnet til at varetage stillingen. Du skal løbende kunne bestå et sikkerhedstjek under hele din ansættelse. Du kan læse om, hvordan vi behandler dine persondata her
Har du spørgsmål i øvrigt, er du velkommen til at kontakte en af vores elevansvarlige: Luna Borongic på telefonnummer 61 98 35 91 eller e-mail på lubi@uim.dk eller Marie K. D. Jensen på telefonnummer 61 98 33 94 eller på e-mail mkdj@uim.dk.
Klik på knappen i højre side og upload dit CV, din ansøgning, eksamensbevis og realkompetencevurdering senest mandag den 10. april 2023.
I din ansøgning vil vi gerne høre mere om, hvem du er som kollega, hvad du har lyst til at lære i dit elevforløb, hvordan det er at arbejde sammen med dig og hvorfor du har lyst til at være elev hos os? I dit CV vil vi gerne blive klogere på, hvor du har været og hvad du har lavet. Har du fx haft et fritidsjob eller har du en særlig fritidsinteresse?
Vi forventer at holde samtaler i uge 16. Der vil være en faglig case i forbindelse med samtalen.
Ligestilling i alle dens aspekter er vigtig. Derfor opfordres alle interesserede uanset etnisk tilhørsforhold, religion, køn, alder og lign. til at søge stillingen. Udlændinge- og Integrationsministeriet er medlem af Foreningen Lige Adgang.
Venligst henvis til elevportalen.dk ved ansøgning
Sted
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Datoer
Ansøgningsfrist: 10. april 2023
Tiltrædelse: 1. september 2023
Kontakt
Luna Borongic
61 98 35 91
lubi@uim.dk
Marie K. D. Jensen
61 98 33 94
mkdj@uim.dk
Find vej
Udlændinge- og Integrationsministeriet har overordnet to politikområder: Hvem må indrejse og opholde sig i landet – og hvordan sikrer vi, at udlændinge bidrager til og tager del i samfundet?
Ministeriet har ca. 1925 medarbejdere fordelt på departementet, Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Udlændingestyrelsen og Hjemrejsestyrelsen - herunder Nationalt ID-center, Udlændingenævnets sekretariat og Flygtningenævnets sekretariat.